השבוע חגג עם ישראל את ל"ג בעומר מאות אלפים הגיעו למירון ובזה תמה האבלות של ספירת העומר אבל
יש להבין מדוע עם ישראל נוהג מנהגי אבלות בספירת העומר? וכי "רק" בגלל מותם של תלמידי
רבי עקיבא במשך 33 ימים נוהגים דורות רבים עד ימינו במנהגי אבלות ?
לדאבוננו, לא חסרו לעם ישראל אסונות גדולים בממדים כאלה ואעפ"כ לא גזרו גזירה כל כך ארוכה של אבלות על כלל ישראל וכמובן אנחנו לא מדברים על ימינו על אסון השואה הנורא של רצח ששה מליון יהודים ואעפ"כ לא נקבע לא יום צום ולא ימי אבלות . אכן, כתב ר' אברהם סבע מגדולי רבני ספרד בספרו "צרור המור", שרק בטעם "הנגלה" בלבד מיתת תלמידי רבי עקיבא הוא הגורם לאבלות, אך הטעם "הנסתר" הוא משום שימי העומר הם ימי דין המתחילים מפסח ועד שבועות ולכן סופרים את העומר בלילה להשקיט כוח הדין השולט בלילה ע"י מצוות הספירה ככתוב "וספרתם לכם"-לטובתכם, להרחיק מאיתנו את מידת הדין.
ואכן, לדאבוננו הרב, בתקופה זו אירעו צרות רבות לעם ישראל בגלות אשכנז. בשנת תתנ"ו נשמדו קהילות רבות על גדולי התורה שבהן וכן בימי הצורר בוגדן חמילניצקי ימ"ש וכן גזירות ת"ח ות"ט
ועוד (עיין בט"ז, שאכן מזכיר בסיבות האבלות בספירה גם את גזרות תתנ"ו).
יש להבין מדוע עם ישראל נוהג מנהגי אבלות בספירת העומר? וכי "רק" בגלל מותם של תלמידי
רבי עקיבא במשך 33 ימים נוהגים דורות רבים עד ימינו במנהגי אבלות ?
לדאבוננו, לא חסרו לעם ישראל אסונות גדולים בממדים כאלה ואעפ"כ לא גזרו גזירה כל כך ארוכה של אבלות על כלל ישראל וכמובן אנחנו לא מדברים על ימינו על אסון השואה הנורא של רצח ששה מליון יהודים ואעפ"כ לא נקבע לא יום צום ולא ימי אבלות . אכן, כתב ר' אברהם סבע מגדולי רבני ספרד בספרו "צרור המור", שרק בטעם "הנגלה" בלבד מיתת תלמידי רבי עקיבא הוא הגורם לאבלות, אך הטעם "הנסתר" הוא משום שימי העומר הם ימי דין המתחילים מפסח ועד שבועות ולכן סופרים את העומר בלילה להשקיט כוח הדין השולט בלילה ע"י מצוות הספירה ככתוב "וספרתם לכם"-לטובתכם, להרחיק מאיתנו את מידת הדין.
ואכן, לדאבוננו הרב, בתקופה זו אירעו צרות רבות לעם ישראל בגלות אשכנז. בשנת תתנ"ו נשמדו קהילות רבות על גדולי התורה שבהן וכן בימי הצורר בוגדן חמילניצקי ימ"ש וכן גזירות ת"ח ות"ט
ועוד (עיין בט"ז, שאכן מזכיר בסיבות האבלות בספירה גם את גזרות תתנ"ו).
הפסקת האבלות מל"ג בעומר ואילך, לפי טעם נסתר זה הוא כי עד ל"ג בעומר תוקף הדין קיים ורמז לכך: "עד הג"ל (=ל"ג) הזה ועדה המצבה" (בראשית לא,כב), וכן: "אתה מושל בגאות הים בשוא גליו אתה תשברם" (תהילים פט, י), כי העומר נמשל לים סוער וזוהי הסיבה לטעם זה שאין אומרים ברכת "שהחיינו" על ספירת העומר משום שאינו זמן של שמחה אלא עצבות של ימי הדין (ע"ע "בעל המאור" סוף מסכת פסחים טעמים נוספים) אבל לפי הטעם הנגלה הידוע לכולנו, שמיתת תלמידי ר"ע נגרמה משום שלא נהגו כבוד זה בזה (יבמות סב) וזה הביא לדיני האבלות, הרי מיתתם נקבעה מלמעלה דווקא לזמן זה שממילא צריך לנהוג בו אבלות בגלל מידת הדין אעפ"י שלא נהגו כבוד זה בזה במשך תקופה ארוכה .
עדיין צריך הסבר לטעם הנגלה מדוע מיתתם הנוראה מחייבת אותנו עד היום למנהגי אבלות?. אפשר לומר , שכל אחד מתלמידי רבי עקיבא הייתה לו יכולת להעמיד עולם מלא של תורה ,כפי שמתאר המדרש בקהלת רבה שרבי עקיבא לקח אחרי האסון "שבעה תלמידים ומיד מילאו את כל הארץ בתורה", הווי אומר: 24 אלף תלמידי רבי עקיבא היו לא רק גורם כמותי אלא בעיקר עצמה איכותית של שמנה וסלתה של תלמידי החכמים שבדור, ומה שקרה זה שממש בבארזים נפלה השלהבת והנבחרת הלאומית של עם ישראל התמוטטה .כל אחד מהם היה יכול להביא את העולם לעלייה רוחנית עצומה בתורה ועל זה האבל והחורבן.
יותר מכך תלמידים אלו היו יכולים להביא גאולה לעולם ומשום כך נתאחרה הגאולה, כאשר הנבחרת המיוחדת הזו של עם ישראל נסתלקה מן העולם, חשיכה ירדה על ישראל, ולאסון ליבנו חסרונם מורגש עד לדורנו אנו ועד לדור אחרון .וזוהי עיקר סיבת האבלות.
מה שנשאר לברר אם מדובר בגדולי עולם ותלמידי חכמים מהשורה הראשונה אז מה הסיבה שנענשו כ"כ ונגדעו מן העולם בדמי ימיהם ? על כך אומרים חז"ל "משום שלא נהגו כבוד זה בזה "– פרוש הדברים מופיע במדרש שמואל על אבות פרק ג שכל אחד מהם הייתה בו אמנם גדלות עצומה, אבל לא היה ביניהם דברי תורה, לא מילאו את יעודם לשמוע ולהקשיב אחד לשני ולהעניק אחד לשני, אלא כל אחד היה גדול כגדול הדור בפני עצמו. כפי שבנבחרת לאומית (להבדיל) אם כל אחד ישחק היטב בפני עצמו ולא יהיה קשר בין השחקנים, הרי הנבחרת מחטיאה את תפקידה.
וזהו מוסר השכל גדול שגם גדולי עולם יכולים בהנהגתם לגרום לאסון גדול משום שעם צדיקים הקב"ה מדקדק כחוט השערה .
יהי רצון שזכותו של רבי עקיבא שמסר את חייו למען התורה ולזכות תלמידו רבי שמעון בר יוחאי שהביא את האור לעולם נזכה להתקרב ולקרב לתורה ומצוות אכי"ר.
עדיין צריך הסבר לטעם הנגלה מדוע מיתתם הנוראה מחייבת אותנו עד היום למנהגי אבלות?. אפשר לומר , שכל אחד מתלמידי רבי עקיבא הייתה לו יכולת להעמיד עולם מלא של תורה ,כפי שמתאר המדרש בקהלת רבה שרבי עקיבא לקח אחרי האסון "שבעה תלמידים ומיד מילאו את כל הארץ בתורה", הווי אומר: 24 אלף תלמידי רבי עקיבא היו לא רק גורם כמותי אלא בעיקר עצמה איכותית של שמנה וסלתה של תלמידי החכמים שבדור, ומה שקרה זה שממש בבארזים נפלה השלהבת והנבחרת הלאומית של עם ישראל התמוטטה .כל אחד מהם היה יכול להביא את העולם לעלייה רוחנית עצומה בתורה ועל זה האבל והחורבן.
יותר מכך תלמידים אלו היו יכולים להביא גאולה לעולם ומשום כך נתאחרה הגאולה, כאשר הנבחרת המיוחדת הזו של עם ישראל נסתלקה מן העולם, חשיכה ירדה על ישראל, ולאסון ליבנו חסרונם מורגש עד לדורנו אנו ועד לדור אחרון .וזוהי עיקר סיבת האבלות.
מה שנשאר לברר אם מדובר בגדולי עולם ותלמידי חכמים מהשורה הראשונה אז מה הסיבה שנענשו כ"כ ונגדעו מן העולם בדמי ימיהם ? על כך אומרים חז"ל "משום שלא נהגו כבוד זה בזה "– פרוש הדברים מופיע במדרש שמואל על אבות פרק ג שכל אחד מהם הייתה בו אמנם גדלות עצומה, אבל לא היה ביניהם דברי תורה, לא מילאו את יעודם לשמוע ולהקשיב אחד לשני ולהעניק אחד לשני, אלא כל אחד היה גדול כגדול הדור בפני עצמו. כפי שבנבחרת לאומית (להבדיל) אם כל אחד ישחק היטב בפני עצמו ולא יהיה קשר בין השחקנים, הרי הנבחרת מחטיאה את תפקידה.
וזהו מוסר השכל גדול שגם גדולי עולם יכולים בהנהגתם לגרום לאסון גדול משום שעם צדיקים הקב"ה מדקדק כחוט השערה .
יהי רצון שזכותו של רבי עקיבא שמסר את חייו למען התורה ולזכות תלמידו רבי שמעון בר יוחאי שהביא את האור לעולם נזכה להתקרב ולקרב לתורה ומצוות אכי"ר.