מי שואל בליל הסדר את קושיות "מה נשתנה"?! - פסח תשע"ו

ראש הישיבהכותרת המאמר נראית כשאלת "כפירה" ממש! וכי לא ידוע לכל, שהתינוקות הם אלה השואלים 'מה נשתנה' והם המחכים לזה כל השנה. יתרה מכך – אם נשאל אדם סביר ברחוב, הרי יאמר לך בוודאות, ששאלות 'מה נשתנה' כלל אינן חלק מההגדה, אלא חיברו אותן כדי שהתינוקות יהיו שותפים ללילה הקדוש הזה, בבחינת 'והגדת לבנך', ועל ידי השאלות אנו מחברים אותם לנושא המרכזי של ליל הסדר – היציאה משעבוד לגאולה ומעבדות לחרות.

מצוין!! ואכן שאלות 'מה נשתנה' מרגשות מאוד בכל בית בו הילדים והנכדים שואלים בקולם המתוק והתמים, לאחר שהתאמנו על כך בגן במשך תקופה ארוכה.

מעניין לדעת, שמנהג זה של שאלות 'מה נשתנה' לא הוסכם על כולם. אם נתבונן ברמב"ם [הלכות חמץ ומצה פרק ח' הלכה ב'] נראה, שמי שאומר את 'מה נשתנה' הוא עורך הסדר, וזה לשונו: "…ואחר כך עוקרין השולחן מלפני קורא ההגדה לבדו, ומוזגין הכוס השני וכאן הבן שואלואומר הקורא מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות, שבכל הלילות אין אנו מטבילין אפילו פעם אחת והלילה הזה שתי פעמים…". מלשון הרמב"ם עולה, שהיו כאן שני דברים, האחד שהתינוקות היו שואלים שאלות על השינויים שרואים בערב הזה, והשני היא אמירת 'מה נשתנה' שאותה מקריא עורך הסדר, או במקום שמכבדים אחרים לקרוא אז המתכבד קורא ומשמע מדברי הרמב"ם שאמירת 'מה נשתנה' לא שייכת לתינוקות.

מה מקורו של הרמב"ם? ומהי החשיבה שעומדת בבסיס שיטתו?

המקור לשאלת 'מה נשתנה' בכלל נמצא במשנה [מסכת פסחים פרק י']: "מזגו לו כוס שני וכאןהבן שואל אביו, ואם אין דעת בבן, אביו מלמדו מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות שבכל הלילות אנו אוכלין חמץ ומצה הלילה הזה כולו מצה". מהמשנה בפשטותה לומדים, שלפני שמזגו כוס שניה היו עוצרים, והבנים היו שואלים באופן ספונטני על השינויים שרואים בערב הזה שמתחילים עם ירקות וכו', ואם הבן לא היה שואל, אזי היו מלמדים לשאול וכאן בא הנוסח הקבוע, אבל כמובן עדיף שהשאלות יבואו באופן טבעי ויבואו מתוכו. לפי זה, שיטת הרמב"ם וכן אחרים היא, שהשאלות שהילדים שואלים אינם בנוסח הקבוע של 'מה נשתנה', אלא שאלות שלהם מתוך השינויים שהיו רואים בערב זה.

המקור למנהג שלנו, שהנוסח הקבוע של 'מה נשתנה' נאמר ע"י הילדים, כנראה בא מגרסא אחרת שהייתה במשנה ואותה מביא פרשן המשנה רבי עובדיה מברטנורא – "בכל הספרים אין כתוב 'וכאן', אלא 'וכן', כמו 'כן בנות צלפחד דוברות' (במדבר כז)." מקורו של פרשן המשנה הוא כנראה מתוך דברי הרשב"ם, נכדו של רש"י (שקדם לו בכשלוש-מאות שנה), אבל רבי עובדיה קובע, שבכל הספרים מקבלים דווקא את הגרסא שמביא הרשב"ם  – "כאן במזיגת כוס שני הבן שואל את אביו אם הוא חכם מה נשתנה עכשיו שמוזגין כוס שני קודם אכילה. ורבינו קבל מרבו ר' יעקב בן יקר וכן הבן שואל …כלומר דין הוא שיהא שואל במזיגת כוס שני מה נשתנה" [דף קט"ז עמוד א']. גירסא זו של הרשב"ם כנראה לא הייתה לפני הרמב"ם ולמדנו מכך, שאות א' אחת משנה את כל המבנה של הסדר.

ישנו מקור קדום לרמב"ם המובא באנציקלופדיה התלמודית [עי' קטעים מכתבי הגאונים בגנזי שכטר ח"ב עמ' 259] – "…ואומר אותו שמקדש מה נשתנה…" [הערות כרך ח' הגדה של פסח טור קפ"ו].

הגמרא מספרת על רב נחמן, מגדולי אמוראי בבל בדור השני, שהיה עשיר גדול ובביתו היה עבד ושאל אותו רב נחמן בליל הסדר, אם האדון משחרר את העבד ולא די בכך אלא מעניק לו כמתנה כסף וזהב, מה צריכה להיות תגובת העבד? העבד, ששמו היה דרו, ענה לרב נחמן "בעי לאודויי ולשבוחי." זאת אומרת, העבד חייב וצריך להודות למשחררו. רב נחמן הגיב בו במקום "פטרתן מלומר מה נשתנה". מספרת הגמרא בו במקום "פתח ואמר עבדים היינו" [פסחים קט"ז.]כלומר, התחיל את הסדר בלי לומר כלל 'מה נשתנה'.

סיפור דומה נמצא בעמוד קודם בגמרא, שם מסופר על אביי, שהתארח בליל הסדר אצל דודו, רבה, שגידלו בהיותו יתום מהוריו. הילד אביי שם לב, שעקרו את השולחן לפני הארוחה (לפי מנהגם אז, שלכל אחד היה שולחן קטן לידו וכך אכל והיו נוהגים להוציא את השולחן של עורך הסדר כדי שישאלו התינוקות מדוע עוקרים את השולחן לפני הארוחה. היום בימינו מסלקים את הקערה הצידה כדי שהילדים ישאלו). ואכן, אביי הילד התפלא על כך ושאל את דודו כפי שמספרת הגמרא – "אביי הוה יתיב קמיה דרבה, חזא דקא מדלי תכא מקמיה. [=מסלקין את  השולחן] אמר להו: עדיין לא קא אכלינן, אתו קא מעקרי תכא מיקמן?[=וכבר מסלקים את השולחן] אמר ליה רבה: פטרתן מלומר מה נשתנה[פסחים קט"ו:]. גם כאן הגיב רבה, שאין צורך כבר לומר 'מה נשתנה'.

ואכן, שני סיפורים אלו אינם 'מסתדרים' עם דעתו של הרמב"ם, כי הרי לשיטתו ולשיטת הגאונים שהבאנו לעיל אמירת 'מה נשתנה' נאמרת על כל מקרה כחלק מההגדה על ידי עורך הסדר, ואם-כך מדוע רבה ורב נחמן שהיו עורכי הסדר הגיבו שאין צורך יותר לומר 'מה נשתנה'?

מורנו ורבנו הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, שזכיתי יחד עם מספר מצומצם של אברכים מישיבת 'כרם ביבנה' לשמוע ממנו שיעור שבועי במשך שנה שלמה, ענה וסידר את הדברים בצורה המתיישבת על הלב ["הגדה של פסח" פרוש הראי"ה, הוצאת מכון הרצי"ה, עמוד נ"ח עיי"ש בהרחבה כל העניין], שהרי"ף והרא"ש לא הביאו בכתביהם ופסקיהם את הסיפורים הנ"ל וידוע שאם הרי"ף לא הביא בדף הגמרא שלו קטע מהגמרא, סימן שלא סבר שסיפורים אלו הם  להלכה.

 

יסוד הדברים הוא, שישנם שני מוקדי שאלות. מוקד אחד – אלו שאלות לעורר סקרנותם של הילדים לערב המיוחד וזה על ידי עקירת השולחן וכן חלוקת קליות ואגוזים וחטיפת המצה כפי שהיו נוהגים. והמוקד השני הינו ארבע השאלות של 'מה נשתנה', המהווים לדעת הרמב"ם [וכן לגירסא הראשונה ברשב"ם "כאן הבן שואל"] התבוננות על עיקרי מצוות הלילה כהסיבה  בשתיית היין ואכילת המצה וכן עצם החיוב במצה ובמרור וכו' והם חלק מאמירת ההגדה על ידי עורך הסדר ומצוות ספור יציאת מצרים, ללא קשר לסקרנותם ושאלותיהם של הילדים שהייתה לפני כן. ואכן, גם בעלי התוספות במסכת פסחים מעירים, ששאלת אביי 'למה עקרו את השולחן' אינה פוטרת מאמירת 'מה נשתנה', וזה לשונו: "אבל במה ששאל [אביי], למה אנו עוקרין השולחן, לא יפטר מ'מה נשתנה' וההיא דאביי לא פי' הגמ' אלא תחילת שאילתו" [קט"ו:]. מה שעלול להטעות כאן, הינו השימוש במונח 'מה נשתנה', הזהה לשני המוקדים הללו, גם לשאלות הילדים וגם לעורך הסדר.  

בימינו התקבל המנהג , שהילדים הם השואלים 'מה נשתנה' ורצוי להסביר ולהדגיש את מהות השאלות, שהם כדברי הרב צבי יהודה "ההתבוננות של עיקרי מצוות הלילה".

זו ההזדמנות גם להעיר ולהאיר, שהמנגינה המפורסמת של 'מה נשתנה', שחוברה בשת 1936 ע"י אפרים אבילאה, עלולה להטעות, שיש כאן שאלה ותשובה וכמובן שהשאלה היא "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות שבכל הלילות אנו אוכלים חמץ ומצה הלילה הזה כולו מצה?" וכן בשאר השאלות אמור להופיע סימן השאלה בסוף. והתשובות לשאלות מתחילות מ"עבדים היינו וכו' ". בהקשר לזה, חוקר החזנות עקיבא צימרמן מספר, שהחזן לייב גלאנץ הקשה בלשון ההגדה, על המנגינה של 'מה נשתנה', והסביר שהסיבה לניגון 'מה נשתנה' היא פשוטה והגיונית ביותר. את השאלות שואלים בדרך כלל ילדים קטנים. ילדים קטנים למדו ב"חדר" והמלמדים לימדו את הילדים לשאול את הקושיות. אותם מלמדים לימדו את הילדים הקטנים גם פרשות בחומש. וכך, באותו ניגון שלימדו את הילדים לקרוא פרשה בחומש, לימדום גם לשאול את ארבע הקושיות, ומכאן הניגון המשותף לקריאת התורה, לימוד המשנה והגמרא ושאלת "מה נשתנה" בנוסח היהודים האשכנזים.

לסיום, אני רואה לעצמי חובה להזכיר לכולנו נקודה נוספת. לאחרונה חזרה משלחת הישיבה ממסע מעמיק ומרגש בגיא ההריגה בפולין וכשאנחנו דנים איך והיכן משלבים את הילדים בליל הסדר, צריכים אנו להיות מלאי הכרת-הטוב לבורא עולם, שזיכנו להיות בארצנו הקדושה ובמדינת ישראל העצמאית והחופשית, ועל אף כל הבעיות והקשיים צריכים לנשום עמוק ולעצום עיניים ולהיות מאושרים בחלקנו שזכינו לחיות את חלומם של דורות רבים, שחלמו לשוב לציון ולנשום את קדושתה ואין כמו חג החרות, חג הפסח, לעורר רגשות אלו בתוכנו.

אני מוכרח להזכיר לכולנו שהייתה לעמנו תקופה אפלה וחשוכה ובכל התופת הזו יהודים קיימו את ליל הסדר פעמים רבות תוך סיכון חיים ממש בגיטאות ובמחנות העבודה ובמחנות ההשמדה. איזו מסירות נפש הייתה ביהודים כדי להכין חתיכת מצה ולו להרגיש במעט את טעם החג. על אחד הסדרים הללו מספרת פרופסור יפה אליאך [קובץ זכור ג' עמוד 90-93 מתוך ההגדה 'על מצות ומרורים' מאת הרב חיים בניש] ונביא בצורה מתומצת את התיאור המרגש:

זה היה במחנה 'ברגן-בלזן', בו שהה גם האדמו"ר רבי ישראל שפירא מבלוז'וב. הוא ערך את הסדר על שלש מצות שהשיגו האסירים במחנה הנורא הזה וגם תפוח-אדמה מבושל אחד. כולם ישבו בפנים נפולות מזי רעב, בצריף היה חושך ורק הירח האיר במקצת את פניהם מלאות הדמעות שהתגלגלו בחשאי על הלחיים הנפולות. קם צעיר הילדים ושאל בקול ילדותי צלול ותמים ובמנגינה המסורתית את ארבעת הקושיות. אנו מתארים לעצמנו מה חשו ומה הרגישו אותם אסירי המחנה. הרבי מבלוז'וב, שאיבד את אשתו ואת ילדיו, הסביר לסובבים אותו את ההגדה והשתדל להפיח בהם אמונה ותקווה, וכך הסביר: "מה נשתנה הלילה הזה הסבל הזה הצרה הזו שהתרגשה עלינו, מכל הצרות ומכל הלילות והצרות שעברו על עם ישראל בכל הדורות? – שבכל הלילות והצרות שהיו לנו, היה לנו חמץ ומצה, היו לעמנו זמנים של חמץ של לחם שתפח וזמנים של התרוממות רוח ורגעים של יצירה, אבל הלילה הזה כולו מצה לחם שטוח ללא גובה. אנו נמצאים בשפל המדרגה, בעמק הבכא, ללא כל התרוממות רוח וללא כל מרגוע…" – וכאן, הרים את קולו בביטחון רב ואמר: "…אבל אל נא תתיאשו ידידי הצעירים, כי תקופה זו היא אתחלתא דגאולה…אנו שראינו את הרגעים האפלים ביותר בתולדות האנושות, אנו שראינו את שקיעתה של אירופה הנאורה עוד נזכה ונראה את אור הגאולה…".

הרבי זכה להינצל, הקים משפחה חדשה והקים בתי מדרש בארצות הברית ובארץ וזכה לאריכות ימים ונפטר בגיל 100 ומקום מנוחתו בארצנו הקדושה.

נשמח ונתרונן כאשר נשמע את ילדי ישראל שרים ושואלים 'מה נשתנה' ויחד איתם נשיר בע"ה שיר חדש על גאולתנו ועל פדות נפשנו!

 

חג שמח לכל בית הישיבה!