דברים לסיומה של שנת תשס"ט (מחזור ל"ד) ולקראת פתיחת שנה"ל תש"ע

רבי מנחם מנדל מורגנשטרן, הידוע גם כ"רבי מקוצק", נהג לומר שבשמחת תורה אין אנו שמחים על כך שסיימנו את התורה, אלא שעתה ניתנת לנו הזדמנות חדשה ללמוד ולקרוא בתורה   מחדש.  יש   הנוהגים 
להגביה בשמחת תורה את ספר התורה הפוך, אולי כדי לרמוז שעתה משסיימנו את התורה, הולכים אנו להתחיל ולקרוא מבראשית. 
כל סיום הוא גם התחלה חדשה. למעשה, אין אנו מסיימים לעולם ולכן כשעושים סיום על מסכת, מיד מתחילים את המשנה הראשונה של המסכת החדשה. כמו כן, בגמר התפילה בשבת ובחג שרים "אדון עולם" או "יגדל", כדי להראות שאנו לא מסיימים אלא חוזרים לתחילת התפילה. 
סיימנו בסייעתא דשמיא שנת לימודים נפלאה, הן בלימודי הקודש והן בלימודי המדע. בנימה אישית, זה ח"י שנים שהקב"ה זיכה אותי לשמש בקודש בישיבתנו, כולם שנים נפלאות וטובות, אבל השנה הייתה ממש שנה מצוינת, שקטה ונעימה ואווירה חיובית ששררה בין כתלי הישיבה. השנה פתחנו בית מדרש לתלמידים בשעות הצהרים, שם למדו הלכה, מחשבה ועוד, לשיעורי הדף היומי שמחנו לראות תלמידים מהכיתות הצעירות שהצטרפו. בנוסף, נפתח השנה שיעור מיוחד בעיון לכיתות י' על המסכת הנלמדת בישיבה מטעם מכון 'הלכה ברורה' שליד מוסד הרב קוק. 
ועוד… יש לציין את פרויקט סיומי המסכתות בגמרא ובמשניות. תלמידים רבים משתתפים בפרויקט זה, שמשמעותו לימוד וסיום של מסכת בגמרא או סדר שלם במשניות עם חברותא או עצמאית. את הסיום עורכים בלשכת  ראש  הישיבה  וזוכים לסעודת מצווה כיד המלך. זו תופעה ברוכה מאוד ויש לציין את דברי אחד ההורים הנרגשים, שבנו סיים מסכת לאחרונה, שהיה כל כך מאושר על סיום המסכת על ידי בנו, דבר שהוא לא זכה לעשות בילדותו. 
בעת כתיבת שורות אלו, נתבשרתי שאחד מתלמידי כיתה י' סיים את כל ש"ס המשניות ועשה סעודת מצווה בעירו. המבשרת סיפרה, שאת ההחלטה קיבל התלמיד בכיתה ח' לאחר ששמע שיחה בישיבה בנושא. אשרינו!! 
מסיבת הסיום של כתות י"ב (מחזור ל"ד) הייתה חוויה בפני עצמה, בה הורגש קושי הפרידה לצד השמחה שהבנים הגיעו לשעה זו. גם מסיבת סיום זו נפתחה בסיום סדר נשים במשנה, על ידי עדי דויטש בוגר כתה י"ב 4. 
כמידי שנה, רוב מוחלט של בוגרנו פונה למסלולים התורניים השונים והחלק האחר פונה לעתודה האקדמית של "בר-אילן" בשילוב הכולל לעתודה הרגילה או לשרות סדיר. המסלולים המועדפים על בוגרנו הם הישיבות הגבוהות, ישיבות ההסדר, מכינות ומכון לב. 
לעיתים קרובות אני פוגש בבוגרים שלנו ומתרגש לגלות עד כמה הם מתגעגעים לימים בהם חבשו את ספסלי בית מדרשנו והיו עמוסים בחוויות בעלי תוכן. 
אני נפגש בחתונות של הבוגרים ושומע ב"ה את אותה המנגינה של הכרת הטוב על כל מה שקבלו בישיבה ועתה משבגרו יכולים הם להעריך יותר את כל מה שנעשה עבורם ואת דרכה החינוכית של הישיבה, כולל ההקפדה על הופעה מכובדת ולבוש הולם. עתה הם מבינים את מאמרו של הרבי מקוצק על הפסוק בתהילים: "כחיצים ביד גיבור כן בני הנעורים" [תהילים קכז ד]. החץ, ככל שנמתח יותר, כך מרחיק את מעופו וכך הם גם ימי הנעורים. ככל שיודע הנער לנצל את ימי הנעורים, מותח יותר את השקעתו ולא מבזבז את זמנו לריק, כך מגיע הוא רחוק יותר בבגרותו. 
זכיתי לבחון בגמרא את תלמידי כיתות ז'-ט' וכן חלק חשוב מכיתה י' וב"ה אנו יכולים להתגאות בתלמידינו וברמי"ם שהביאום עד הלום. רמת הידיעה של כלל התלמידים הייתה מצוינת. 
לקראת היציאה לחופשה, חשוב לנו לומר לכם תלמידים יקרים, צעירים ובוגרים כאחד, שאחד הערכים המקודשים ביותר ביהדות הוא ערך שמירת החיים. חיי אדם ניתנו לאדם במתנה ולכן הוא מצווה לשמור עליהם מכל משמר. 
עקרון זה מופיע בפסוק המפורסם בתורה בספר דברים [פרק ד' ט"ו]:  "ונשמרתם  מאוד לנפשותיכם". התורה איננה מסתפקת בשמירה רגילה אלא דורשת "מאוד". שמירה זו תעשה "בכל נפשך ובכל מאודך". 
קדושת החיים בתורת ישראל היא ערך העולה על שאר ערכי היהדות [חוץ מג' דברים שעליהם נאמר 'ייהרג ואל יעבור']. כאשר יש התנגשות עם ערכים אחרים כגון שבת וחג לבין  הצורך  לשמור  על  קדושת  החיים, הרי פיקוח נפש דוחה את כל התורה כולה ומותר לחלל שבת לצורך כך. על כן, כל תכנית בחופשה צריכה לקחת בחשבון, האם אין בה ח"ו סיכון כלשהו ובמיוחד לתלמידים הבוגרים שנוהגים כבר ברכב, דעו שמאמרי חז"ל חלים גם על הנוהגים – "איזהו גיבור הכובש את יצרו" וכן "טוב מושל ברוחו מלוכד עיר".ועוד בקשה "קטנה" אחת – למדנו השנה בכל הכיתות במסכת קידושין על המצווה החשובה מאוד של 'כיבוד אב ואם'. יש לכם הזדמנות לממש אותה בימי החופשה וכבר למדנו על גדולי התנאים והאמוראים איך נהגו בהוריהם. נוכיח לעצמנו כמה הלימוד שלמדנו הועיל לנו לקיים מצווה זו בהידור. 
לתלמידינו הותיקים!!! אנו כבר מצפים לראות אתכם חוזרים מחופשת הקיץ לספסל הלמודים בכוחות רעננים. ולתלמידינו החדשים, תלמידי ארבע כתות ז' החדשות והמצוינות, ברוכים הבאים בשם ד'. 
נתפלל כולנו, שהימים הבאים עלינו, הן באופן הפרטי והן באופן הלאומי, יעברו עלינו בשלום, בביטחון ובשלווה. 
חופשה נעימה  ומועילה ולהתראות בע"ה בתחילת שנת הלימודים הבאה.