לסיום שנת הלימודים תשס"ז

מזה מספר ימים שאנו לאחר סיומה של שנת לימודים פורייה נוספת וממאנים להאמין שאכן  שנה נוספת חלפה לה. 
שנה נוספת  בה נדרשנו לעמוד ליד תלמידנו היקרים בשעות הלמודים הרגילות, בזמן הבחינות הפנימיות ובמשך בחינות הבגרות. ראינו אותם מתוחים ולחוצים, שמחים כשהצליחו וקצת עצובים כשזה לא כל כך תאם את הציפיות. היינו יחדיו בשבתות ישיבה,  בטיולים,  מסיבות   פורים,  ראש   חודש  אדר 
ועוד ועוד. יצאנו לשמח את תושבי תל אביב בשמחתה של ירושלים והפעם בהשתתפות כ-900 תלמידים מהחינוך הכללי ומדי שבוע יצאו תלמידנו הבוגרים מכיתות י"ב לחנוך ולקרב את ילדי ישראל בעיר חולון. פעילותם זו זכתה לשבחים רבים ובכך קדשו שם שמים ברבים. תלמידי כיתות ט' התמידו בפעילות עם הקשישים בלווי של "עזר מציון", פעילויות התנדבות של כיתות י' ושאר הכיתות בפורים, ב"קמחא-דפסחא" ובעזרה למפונים מגוש קטיף. חווינו מסע עמוק שורשים עם תלמידי כיתות י"א בגיא ההריגה בפולין והעמקנו את הקשר שלנו לארץ ישראל ולמדינת ישראל. רשימת העשייה ארוכה ונפלאה שמפאת הקיצור אינני מונה את כולה. 
מסיבת הסיום של כתות י"ב – מחזור ל"ב הייתה חוויה בפני עצמה, בה הורגש קושי הפרידה בצד השמחה שהבנים הגיעו לרגע המרגש. כמדי שנה, רוב מוחלט של בוגרינו פונה למסלולים התורניים השונים וחלקם הקטן פונה לעתודה האקדמית של "בר-אילן" בשילוב הכולל, לעתודה הרגילה או לשרות סדיר. המסלולים המועדפים על בוגרינו הם הישיבות הגבוהות הציוניות , ישיבות ההסדר, מכינות ומכון לב. 
לעיתים קרובות אני פוגש בבוגרים שלנו ומתרגש לגלות עד כמה הם מתגעגעים לימים בהם חבשו את ספסלי בית מדרשנו כשהם עמוסים בחוויות בעלי תוכן. אני נפגש עמם בחתונות של הבוגרים ושומע שם  את אותה המנגינה של הכרת הטוב על כל מה שקבלו בישיבה לאחר שבגרו יכולים הם להעריך יותר את כל מה שנעשה עבורם ואת דרכה החינוכית של ישיבתנו, כולל ההקפדה על הופעה מכובדת ולבוש הולם. יישר כוח לכל הבוגרים. 
חביב עלי הפסוק בקהלת [פרק ז']: "טוב אחרית דבר מראשיתו" ומפרש רש"י מדוע באמת ה"אחרית" יותר טובה מה"ראשית"? – משום שב"ראשית" הדבר אין אנו יודעים מה יהא בסופו, אבל כש"אחרית" טוב נגמר בטובה…". לפי פרוש זה, האות מ"ם במילה "מראשיתו" – משמעותה מ"ם היתרון, דהיינו: האחרית יותר טובה מ-הראשית היות שבתחילת הדרך אינך יודע מה יהיו התוצאות בסוף. 
אבל ניתן לפרש את הפסוק גם באופן אחר, בו המילה "מראשיתו" משמעה – שבגלל ה"ראשית" – ה"אחרית" תהיה טובה, דהיינו: כאשר אתה משקיע  ב"ראשית" – אז האחרית תהיה טובה יותר. זו הכוונה   ל"טוב אחרית הדבר"- כאשר כבר מראשיתו אתה דואג שהאחרית תהיה טובה. 
ב"ה שפר חלקנו וגורלנו שאנחנו יכולים להביט על "אחרית דבר" מהראשית שלו. אנו יודעים כמה מחשבה ועמל הושקעו כדי ששנת הלמודים תשס"ז תקנה לתלמידים תורה, חכמה, בינה ודעת, בשלוב 'דרך ארץ שקדמה לתורה', יחד עם למודי המדע הנחוצים בימינו. הושקעו מאמצים ארגוניים רבים על מנת לעשות את שנת הלמודים משמעותית ורצינית יותר. 
כמובן שנעשה הכול, בעזרתו יתברך, ללמוד מן העבר על מנת לשפר ולהתקדם, הן ברוחניות והן בלמודי המדע בעתיד, כפי דבריו של ה"החתם סופר"  בהסבירו את דברי הגמרא (מסכת תמיד, דף ל"ב עמ' א'): "איזהו חכם? – הרואה  את הנולד". מקשה  הרב משה סופר זצ"ל: הרי היה צריך להיות כתוב 'איזהו חכם? – הרואה את העתיד להיוולד', כי הרי כוונת הגמרא לשבח את מי שיש ביכולתו לצפות את העתיד? עונה החתם סופר: שהחכם האמיתי, הוא החכם שלומד דווקא מהעבר ומיישם זאת בעתיד וזו היא כוונת המאמר 'איזהו חכם? – הרואה את מה שכבר נולד בעבר' . 
באופן טבעי ישנה איזו הרגשת הקלה ושמחה על סיומה של שנה, אבל כבר למדנו מבית מדרשו של הרבי מקוצק, ש"השמחה בשמחת תורה היא לא מפני שגמרו ללמוד את התורה, אלא מפני שיודעים שיש עדיין הרבה מה ללמוד ולכן שמחים"… 
המסכת שנלמד בשנה הבאה בעזרת ד' בכל הכתות היא מסכת "מכות" מלבד כתות  ז' שילמדו פרק עשירי ממסכת פסחים. 
זו ההזדמנות להודות לרמי"ם והמורים המסורים והטובים על שנת למודים פורייה, להודות לצוות הניהול על השותפות בנשיאה בעול, לצוות העובדים המסור אשר דואג לתחזוקה של כל קמפוס הישיבה, לצוות המטבח שמשקיע המון כדי שהתלמידים יהיו שבעים ומרוצים והעיקר שיהיה להם אוכל מזין ובריא, לצוות המשרד העומד ומשרת את התלמידים והמורים מבוקר ועד ערב בסבלנות ובאדיבות. 
יהיה שכר כולם כפול מן השמים. אמכי"ר. 
ולכם תלמידים והורים יקרים, הנמצאים כבר בחופשה הארוכה, רצוי שתיבנו תכנית כתובה משותפת לכל ימי החופשה, אשר תבטא מחד את הצורך של הבנים לנוח ומאידך, תסייע בהכנה לשנה הבאה, גם בקודש וגם בחול . 
חשוב שכהורים תגלו אחריות וסמכותיות בכל הקשור לביטחונם של הילדים, ביציאה לטיולים ולמסעות ולרחיצה במקומות לא מאובטחים. 
לבנים היקרים ברצוני לומר, שישנה מצווה אחת יקרה מאוד שאין לה תחליף ואף זוכים בה לאריכות ימים. בחופשה יש לכל אחד מכם הזדמנות לקיים אותה בגדול וזוהי מצות כבוד אב ואם. 
החופשה היא הזמן שכל אחד מכם יכול להקדיש לבית יותר מאשר בשנת הלמודים. אני מאמין שמגיע להוריכם הכרת הטוב ונחת בימים אלו. נצלו זאת והרעיפו עליהם אהבה. להזכירכם, מצווה זו איננה רק לילדים קטנים אלא נוגעת לכל גיל ולכל מצב. אני משוכנע שאכן תממשו את הזכות שיש לכם לקיים מצווה זו בהידור רב. 
ניזהר כולנו במה שאנו מתפללים ואומרים פעמיים ביום: "ולא תתורו אחרי ללבבכם ואחרי עיניכם". חשוב שנדע, ששמירת העיניים והלב היא המפתח לעליה ברוחניות. מסופר על תלמידיו של רב [מובא בשו"ת הגאונים] שחזרו מהלוויה של רבם וקיבל כל אחד מהם להשתדל ולהתחייב לאמץ לעצמו איזו הנהגה אחת של רב. אחד מהתלמידים המובהקים של רב, הלא הוא רב ששת, קיבל על עצמו שלא להסתכל חוץ מד' אמות, כדי לשמור על טהרת העיניים. כשראה של מצליח לעמוד בהחלטתו, גזר על עצמו להתעוור, עד כדי כך! ולמרות שעל ידי הראיה אדם יכול להשיג דברים רבים בתורה ובאמונה כנאמר: "כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך ירח  וכוכבים…" [תהילים ח'], הרי ישנה כאן החלטה קשה מאוד שעדיף לא להיכשל במראות אסורים ואפילו במחיר הפסד של רכישת הישגים רוחניים. 
חשוב גם לזכור ש"חמירא סכנתא מאסורא" ויש להיזהר מסכנות האורבות בדרכים. הדברים אמורים במיוחד לתלמידינו שקבלו זה עתה רישיון נהיגה. עליכם לדעת שהערך העליון בתורת ישראל הוא שמירת החיים, שהרי כל התורה כולה נדחית מפני פקוח נפש. 
נתפלל כולנו שהימים הבאים עלינו הן באופן הפרטי והן באופן הלאומי יעברו עלינו בשלום ובשלווה מתוך אמונה ובטחון ש"כל דעביד רחמנא לטב עביד". 
חופשה נעימה  ומועילה ולהתראות בתחילת שנת הלמודים הבאה.