חניה, מנוחה ושלווה - לפרשת "מקץ" ולחג החנוכה

ראש הישיבהבפתיחה לפרשיות 'יוסף ואחיו', המשתרעות על פני ארבע פרשות (וישב, מקץ ויגש, ויחי), מביא רש"י את דברי חז"ל "ביקש יעקב לישב בשלוה, קפץ עליו רוגזו של יוסף. צדיקים מבקשים לישב בשלווה, אומר הקדוש ברוך הוא: לא דיין לצדיקים מה שמתוקן להם לעולם הבא, אלא שמבקשים לישב בשלוה בעולם הזה?!". דברי חז"ל אלה דורשים הבהרה – וכי אסור לצדיקים לישב בשלוה וליהנות קצת מהעולם הזה?!

ננסה להבין מדרש זה דרך חג החנוכה החל בעת קריאת פרשיות אלו.

כשהראשונים רצו לפענח את מקור השם 'חנוכה', חילקו את המילה 'חנוכה'  לשניים ופרשוה – חנו-כ"ה – חנו ממלחמתם בכ"ה בכסליו [ר"ן על הרי"ף וכן הטור].

אבל רבים מן האחרונים ובתוכם המהרש"א על חידושי אגדות במסכת שבת, לא מקבלים את סיבת שם החג בגלל חניה ומסבירים, שמקור השם הוא על חנוכת המזבח.

ובאמת מפליא הדבר, שלדעת ראשונים רבים, שמו של החג נקרא על שם מנוחה ממלחמה. וכי זהו מהותו של החג, שהתאפשר להם סוף סוף לנוח מהמאבק ולהודיע שנגמרה המלחמה ויש אפשרות לפרוק את הנשק? וגם אם נסביר כדלעיל, שמשפחת חשמונאי והלוחמים יוכלו ללמוד תורה בנחת, האם זו הסיבה שנקרא החג בשם זה?

אם נתבונן בחגי התורה, הרי כל שם של חג מבטא משהו חשוב ויסודי בחג עצמו – חג הסוכות מלמדנו שהקב"ה הקיפם בענני כבוד, חג השבועות מבטא את הספירה ליום הנכסף, יום מתן תורה, שבעה שבועות לאחר היציאה לחרות פיזית. וכן חג הפסח, שהקב"ה פסח על בתי ישראל או חג המצות וכיו"ב וגם חג הפורים, שהוא מדרבנן, מנומק במגילה על שם הפור ורבות הדרשות שמסבירות את עניין הפור בעניין הגורל וכו'.

אך האם חניה ממלחמה מבטאת את מהותו של חג החנוכה?

במכתב שכתב בשנת תשי"ז רבי ברוך שלום הלוי אשלג, מחבר ספרי "ברכת שלום" ובנו של בעל "הסולם", מתייחס למהותו של השם וממשיל זאת לגדוד חיילים שיצאו למלחמה ולאחר קרבות מרים ולאור התארכות המלחמה הודיעו לחיילים מטעם המפקדה הראשית, שמוציאים אותם לחופשה. כמובן ששמחו החיילים מאוד, אך החכמים שביניהם הבינו, כי מטרת החופשה לא כפרס וכמנוחה מהמלחמה, אלא כל מטרת היציאה לחופשה היא כדי שיצברו כוחות להמשך המלחמה.

לפי דבריו אפשר לומר, ששמו של חג החנוכה מבטא רעיון עמוק, שהמלחמה היתה שלב אחד בלבד, לטיהור המצב הרוחני הקשה ששרר באותם ימים של בית שני. מתתיהו ובניו הבינו, שלצורך שינוי המצב, אין די רק בהדלקת נרות רוחניים ואין זה מספיק שהם, הכהנים ובני המשפחה, יוכלו לחזור וללמוד תורה במנוחה ונחת, אלא יש קודם צורך דחוף להילחם ממש כנגד החושך שירד על עם ישראל וסילוק הגורמים לכך. השם 'חנוכה' מבטא אם כן, שחנו במצב של "כה" – לא רק כתאריך, כ"ה בכסליו, אלא "כה" כמילה בפני עצמה, המשדרת בשפה העברית 'המשכיות' (כגון: 'כה תאמרו', 'כה תעשו' וכדו'), לעומת המילה "זה", המבטאת 'סיום' (כגון: 'זהו זה' וכדו').

 

למרות הניצחון במלחמה נגד היוונים והמתייוונים למיניהם, הרי כדי להשיג את השינוי הנדרש היה צורך במנוחה של "כה", כדי לצבור כוחות ולטהר את המקדש והרחוב היהודי ממה שעוללו לו היוונים ואעפ"כ היה צורך בנס, כדי שהאור יאיר יותר מאשר יום אחד.

יוצא אם כן, ששמו של החג אינו מלמד רק על הפסקת המלחמה בתאריך מקרי של כ"ה בכסליו, אלא מלמדנו את העיקר בשילוב של 'מנוחה' ב- 'כה' וכל זאת כדי להחזיר את עם ישראל בחזרה לאביו שבשמים.

פרשת מקץ נקראת מדי שנה בחג החנוכה. רבים מנסים למצוא קשר בין סיפור יוסף וכל מה שעבר עליו במצרים לבין חג החנוכה ודרשות והקשרים נפלאים נאמרו בנושא. אנסה גם אני לחבר על דרך הדרוש בין פרשת מקץ לבין חג החנוכה. כל סיפור ירידת יוסף למצרים נפלא מאיתנו, החל מהמתח עם האחים, הניסיונות שעבר, ועד לשיא התהילה כמשנה למלך מצרים. ונשאלת השאלה, מדוע יוסף היה צריך לשהות במצרים כל כך הרבה זמן עד שנפגש שוב עם האחים? מדוע היה זקוק למנוחה ועושר וכבוד שזכה לכך במצרים?

יתכן לומר שיש כאן סיפור גדול יותר. יוסף צריך היה לעבור מלחמות גדולות מול האחים, לשהות בבור עם נחשים ועקרבים, להיטלטל מישמעאלים למדיינים ולהיות מושפל, ואז להגיע ל"מנוחה" בבית השר המצרי. אולם, כפי ש"ביקש יעקב לישב בשלוה…", גורל זהה ציפה ליוסף הצדיק בעצמו, בבחינת "מעשה אבות סימן לבנים", שגם הוא לא יזכה לשבת בשלווה בעולם-הזה, ובכל פעם שביקש יוסף לישב בשלווה, קפץ עליו אתגר רוחני וגשמי אחר, כדוגמת המאבק מול האחים לאחר שהיה במעמד נוח אצל אביו, התסבוכת עם אשת פוטיפר לאחר שהיה במעמד מצוין בביתה וכן בהמשך סיפור חייו – מלחמה יום יומית. כל 'מנוחה' שהייתה לו בתקופה מסוימת, הייתה רק ה'מבוא' לאתגר הבא. אבל יוסף הצדיק, היה מוכן לאבד את הכל ולנצח במלחמות הקשות הללו. במעמקי הכלא המצרי חי בסוג מסוים של  "מנוחה", והיה לו זמן למחשבה ולהתבוננות. ואז פתח של הצלה נפתח עבורו עד כס המלכות. ושוב נופלת עליו מנוחה אדירה של שליט כל-יכול, עד לרגע הגדול של פגישתו עם האחים ועם אביו, כהכנה לעם ישראל לקראת הגלות הקשה במצרים.

זה גם מהותו של חג החנוכה. אין 'מנוחה חינם' ואין 'ארוחות חינם'. כל חג ומועד בעם ישראל הינו מקפצה לשלב הבא. זה מה שהמשיל הרב אשלג על מנוחת הלוחם, כשלב לפני הקרב הבא.

מאבקי עם-ישראל הינם גם מאבקו היום-יומי של האדם הפרטי, העושה מאמצים גדולים גם בגשמיות וגם ברוחניות ומבקש לעתים לעצמו מנוחה. בא חג החנוכה ומראה לנו דרך בעבודת ה', שאמנם מותר ואולי רצוי 'לחנות' קצת ולעשות פסקי זמן, אבל עם מטרה של "כה", של המשך, התקדמות והכנה לאתגר הבא ואף על זה נאמר "מעלין בקודש".

נתפלל כולנו בימי אורה אלה, שהקב"ה יתן כוחות לעם ישראל באופן הלאומי ובאופן הפרטי, נתחזק ללא לאות ועייפות ונתברך בדברי הנביא ישעיהו – "וקווי ה' יחליפו כח יעלו אבר כנשרים ירוצו ולא ייגעו ילכו ולא ייעפו ".

שבת שלום וחנוכה שמח לכל בית הישיבה