על עשירים, עניים ומצורעים - לפרשת מצורע ו'שבת-הגדול'

ראש הישיבהפרשיות השבוע של ספר ויקרא ככלל ופרשיות "תזריע" ו"מצורע" בפרט מהוות אתגר לדרשנים ולעוסקים בכתיבה על פרשיות אלו. לכן רבים מן הדרשנים שמחים, שפרשיות אלו נקראות בתקופת חג הפסח ואז דורשים בהלכות החג ובהגדת הפסח ובמיוחד בשנה מעוברת, כשנה זו, שפרשת "מצורע" היא גם שבת הגדול וכך אין צורך גדול 'להתמודד' עם נושא לא פופולרי כדיני צרעת, איסור לשון הרע וכו'.

אז אני לא 'אברח' מיד לענייני פסח, למרות שיותר נעים לכתוב ולדבר על חרות וגאולה, ואשתדל להיצמד לפרשת "מצורע", כך שלא נקפח אנחנו את הפרשה ולבסוף ננסה קצת לחבר את הדברים ל'שבת-הגדול'.

אחד העניינים, שצד את עינינו בפרשת "מצורע" הוא ההתחשבות במצבו הכלכלי של האדם המצורע. לדעת חז"ל [ערכין ט"ז.], ישנם שבעה דברים הגורמים לאדם ללקות בצרעת – "…א"ר יוחנן, על שבעה דברים נגעים באין: על לשון הרע, ועל שפיכות דמים, ועל שבועת שווא, ועל גילוי עריות, ועל גסות הרוח, ועל הגזל, ועל צרות העין". לכאורה, אדם שחטא באחד מהחטאים הללו ולקה בצרעת, לא היה מקום להתחשב במעמדו הכלכלי ובכל אופן אנו רואים, שהתורה מתחשבת ובודקת את מצבו הכלכלי. אם הוא אדם עשיר, הרי הוא צריך להביא ביום השמיני לתהליך רפואתו שני כבשים תמימים וכבשה אחת בת שנתה תמימה ועוד מנחת סולת. ומה יעשה אדם, שאין ביכולתו לרכוש שני כבשים ועוד כבשה אחת בת שנה? כאן התורה מלמדת אותנו על 'ענישה דיפרנציאלית' – וְאִם דַּל הוּא וְאֵין יָדוֹ מַשֶּׂגֶת וְלָקַח כֶּבֶשׂ אֶחָד אָשָׁם לִתְנוּפָה לְכַפֵּר עָלָיו וְעִשָּׂרוֹן סֹלֶת אֶחָד בָּלוּל בַּשֶּׁמֶן לְמִנְחָה וְלֹג שָׁמֶן [ויקרא י"ד, כ"א].

אם נעיין בפרשה זו, הרי נופתע לראות, שהתורה חוזרת על כל התהליך שכתבה אצל העשיר. והרי מלבד הכמות, שהתורה הפחיתה למצורע העני, הרי הוא עובר אותו תהליך ואם-כן, מדוע התורה חוזרת על הדברים עם כל הפרטים הנלווים כפי שכתבה אצל העשיר?

שאלה זו כבר שאל רבי חיים פלטיאל,תלמיד-חבר של המהר"ם מרוטנברג (1240-1300) בספרו 'פירושי התורה' (לקט פירושים על התורה מבית מדרשם של בעלי התוספות)ברם, לענ"ד אין כאן שאלה, שהרי אם התורה הייתה רק מתייחסת להפחתת הקורבן אצל העני, התחושה של העני הייתה, שהקב"ה מחשיב פחות את קורבנו ואת תשובתו, לכן התורה מאריכה בקורבנו של העני כפי שכתבה על קורבנו של העשיר.

יש ביטוי עממי ש'אין לך אדם עשיר שאין לו חברים' ולעומתו האדם העני סובל פעמים רבות מבדידות ולכן התורה המתארת כאן את העני מסבירה לנו, שלמרות שהוא נראה דל וגופו כחוש ומראהו לא הכי מלבב, הרי אין זה משהו מולד ולא פגם גנטי, אלא "אין ידו משגת", כפי שהסביר זאת לפני כשבע-מאות וחמישים שנה רבי חזקיה בן מנוח בפירושו הידוע לתורה 'חזקוני' – "…לפי שמצינו דלות בגוף כמו 'דלות ורעות', 'משכיל אל דל', 'מדוע אתה ככה דל' – לכך פירט לך כאן, ו'אין ידו משגת' לומר לך – דל זה הוא שאין לו ממון".

 

הרש"ר הירש היטיב לבטא את השווה והשונה בין העשיר לעני בכל הקשור למצוות המבטאות צדק חברתי ובו מבדיל בין 'קרבן אשם', שבהם שווים העני והעשיר, לעומת 'קרבן חטאת' שהתורה מתחשבת במצבו וזה לשונו – "אשמו של הדל דומה לשל העשיר. שווה הוא הדל לעשיר לעניין מצוות האחווה והצדק החברתי; ואין משגיחים בגורלו של אדם, שעה שדנים אותו על חטאיו החברתיים – שאשם המצורע בא לכפר עליהם. רק תמצית החיים בכללה שונה היא בין עשיר לעני; שונות הן הבחינות של הכוח המוסרי, העומדות בניסיון פה ושם. משום כך שווים עני ועשיר לעניין האשם ולוג השמן; שונה הדבר לעניין חטאת ועולה; כי הללו מבטאות את הקידוש הכללי של החיים..".

רעיון זה, שהתורה מתייחסת גם לעבריין במידה נכונה ומתחשבת במצבו הכללי והכללי, נמצא במקומות רבים בתורה. המפורסם שבהם הוא דין תשלומי גנב על שה, השונה כאשר גנב שור. על פי חז"ל, הקנס על גניבת שה נמוך יותר מקנס על גניבת שור, משום שהתורה חסה על הגנב שנאלץ מן הסתם לשאת את השה על כתפיו, ולהתבזות בכך.

ונחבר את הדברים הללו ל'שבת-הגדול'. הרמ"א [בשם ה'אור-זרוע' בהלכות פסח סימן תכ"ט] כותב – "ומנהג לקנות חטים לחלקן לעניים לצורך פסח. וכל מי שדר בעיר  י"ב חודש צריך ליתן לזה". בתקופה זו של ערב פסח, מעוררים את הציבור לאסוף כסף, כדי שתהיה לכולם אפשרות לקנות חטים לצורך אפיית מצות. הדאגה לעני היא אחד הנושאים החשובים של מצוות הפסח וכך גם נפתח הסדר בהזמנת מי שאין לו [עיין מאמרנו מצב דו"ח העוני לפרשת צו תשע"ה]. חשיבות הזמנת מי שאין לו אמצעים, היא בעצם המפתח למילים "לשנה הבאה בני חורין", שאנו אומרים בסוף הקטע 'הא לחמא עניא'. מדוע אנו מחברים בין נתינת צדקה לגאולה? – אלא יסוד הגאולה הוא בצדקה ובחסד, כפי שאומרת הגמרא במסכת בבא בתרא [דף י' עמ' א'] – "תניא, ר"י אומר: גדולה צדקה שמקרבת את הגאולה, שנאמר: כה אמר ה' שמרו משפט ועשו צדקה כי קרובה ישועתי לבא וצדקתי להגלות". תיקון הגלות שנגרם על ידי שנאת חינם ועבירות שבין אדם לחברו , יתוקן על ידי אהבת חינם ועל ידי מעשי חסד .

ואכן, גדולי ישראל בכל התקופות לא רק דרשו בהלכות החג, אלא דאגו לכך הלכה למעשה, שהעניים ירגישו את החג מתוך שמחה ותהיה דאגה פיזית לצורכיהם. רבים הם הסיפורים על גדולי ישראל, שאירחו בבתיהם לסדר את הנדכאים והחלשים שבחברה ודאגו לשמח את ליבם. אחד הסיפורים המפורסמים על הרב יוסף בר מבריסק, שבערב החג דפק בביתו עני ושאל, האם אפשר לצאת ידי חובה בחלב בתור ארבע כוסות. הרב שמע את שאלתו ובמקום לענות לו הלך והביא לו סכום נכבד, זאת במחשבה שאם יהודי שואל אם אפשר לצאת בחלב, סימן שאין לו כסף לקנות בשר ואין לו בעיה לשתות חלב.

נתפלל להקב"ה, שמתוך הצדקה והחסד שנעניק לסובבים אותנו, יתנהג עמנו הקב"ה רק במידת החסד ונזכה לגאולה שלמה במהרה בימינו.

חג שמח לכל בית הישיבה!