עצמאות מול נמיכות קומה - לפרשת בשלח

ראש הישיבהאחד האירועים הצרובים בזיכרוני, קשור לסיום קורס מכי"ם של הצנחנים, בו זכיתי לשרת כתלמיד ישיבת ההסדר 'כרם-ביבנה', כאשר בתום קורס מפרך של כחצי שנה, חיכינו בציפייה דרוכה ליום השחרור ולמסיבה שלאחריה. ביום זה, התחלנו לפרק את הציוד והחזרנו לאפסנאות את כל מה שהיינו חתומים עליו, לבשנו את מדי א' הנקיים והייצוגיים והיינו צריכים להגיע לעיר רמת-גן, למסיבה שארגנה העיר המאמצת. אך לפתע, הגיע המפקד ובפיו פקודה חד-משמעית "ליבשו מדי ב', הצטיידו במהירות בכל הציוד הצבאי אותו כל אחד נושא והיו מוכנים תוך חצי שעה לפעולה צבאית". ואכן, תוך מחצית השעה נחתו בבסיס מסוקים, עלינו עליהם ויצאנו למרדף אחרי מחבלים באזור חלחול שליד חברון. כמובן, שהאכזבה הייתה גדולה, כאשר כל-כך ציפינו ליום השחרור והנה חוזרים לתפקידינו הצבאי. למדנו פעם נוספת על בשרנו, שבצבא "זה לא נגמר עד שזה נגמר"…

אחד הצווים היותר קשים, שנאלץ משה רבנו להטיל על עם-ישראל בעת יציאתם ממצרים, היה לכאורה תמוה ומפתיע. אחרי שסוף-סוף נמלטו מהמצרים ויצאו לחירות, פתאום אומר להם משה רבנו, שעליהם לשוב לאחוריהם לכיוון המצרים שרודפים אחריהם. אם נחזור לחווייה שחוויתי וסיפרתי לעיל, הרי גם כאן ישנה תחושה קשה לעמ"י, שהרי סוף סוף הם רואים את האור שבקצה מנהרת השעבוד המצרי, ופתאום אומרים להם לחזור לנקודת ההתחלה?! וכמובן שאין להשוות בין השעבוד במצרים ל"שעבוד" כחייל בצבא ההגנה לישראל…

נביא את הפסוקים – "דַּבֵּר֘ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵל֒ וְיָשֻׁ֗בוּ וְיַחֲנוּ֙ לִפְנֵי֙ פִּ֣י הַחִירֹ֔ת בֵּ֥ין מִגְדֹּ֖ל וּבֵ֣ין הַיָּ֑ם לִפְנֵי֙ בַּ֣עַל צְפֹ֔ן נִכְח֥וֹ תַחֲנ֖וּ עַל־הַיָּֽם"[שמות י"ד]. במדרש מתואר איזו אוירה קשה שררה שם –  "…אמר להן משה: 'חזרו לאחוריכם'. כיון שתקעו קרן לחזור, התחילו מחוסרי אמנה שבהן מתלשין בשערן ומקרעין בכסותן" [מכילתא דרשב"י י"ד, ב']. אמנם, בפסיקתא זוטרתא [י"ד, ב'] מובאת דעתו של רבי שמעון בר יוחאי, שמשה רבנו ציווה עליהם להגיע למקום שנקרא "חירות" וזה היה לטובתם – "…שכן היה מנהג במצרים כל עבד שבורח מאדוניו כיון שהיה מגיע לחירות היה נעשה בן חורין". וכך אף הסיבה, שהחזירם 'בין מגדול ובין הים', היה אף הוא לטובתם – "…'בין מגדול ', שבו כינס יוסף כל כסף וזהב שבעולם, שנא' 'וילקט יוסף את כל הכסף' ולשם היו האוצרות, ומשם לקחו בני ישראל כסף וזהב לרוב עד מאד". אולם עדיין, אין בדברים אלה כדי להפחית מתחושת האכזבה, שהנה הם חוזרים למצרים. כמובן, שמפשט הפסוקים לא נראה שזו הייתה המטרה שהחזיר הקב"ה את עם ישראל לאחור, ובל נשכח שלא מדובר בפלוגת חיילים קטנה, אלא בכמעט שני מליון אנשים, כולל זקנים נשים וטף.

מהפסוקים נראה, שהמטרה הייתה כדי שפרעה יחשוב שעם ישראל אכן טועה במדבר ואז יחליט לרדוף אחרי בני ישראל – "וְאָמַ֤ר פַּרְעֹה֙ לִבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל נְבֻכִ֥ים הֵ֖ם בָּאָ֑רֶץ סָגַ֥ר עֲלֵיהֶ֖ם הַמִּדְבָּֽר: וְחִזַּקְתִּ֣י אֶת־לֵב־פַּרְעֹה֘ וְרָדַ֣ף אַחֲרֵיהֶם֒ וְאִכָּבְדָ֤ה בְּפַרְעֹה֙ וּבְכָל־חֵיל֔וֹ וְיָדְע֥וּ מִצְרַ֖יִם כִּֽי־אֲנִ֣י יְקֹוָ֑ק וַיַּֽעֲשׂוּ־כֵֽן".  וכן פירש זאת ה'חזקוני' –"…להטעות את פרעה, שיהא סבור 'נבוכים הם בארץ', ומתחרטים על שיצאו, כשהם חוזרין לפני פי החירות שהוא פיתום מקום שעבודם".

ויש להבין, שהרי אם זו המטרה, שפרעה יחשוב שהם טעו במדבר, אזי האם אין דרכים אחרות לקב"ה לגרום למצרים לרדוף אחרי בני ישראל? וביטא שאלה זו בעל 'אור-החיים' הקדוש – "הנה כל רואה יקהה בזה, למה יצטרך ה' להערים חס ושלום על הדבר? והוא עשה יעשה כל אשר יחפוץ בלב פרעה לרדוף".

פירוש נפלא והסבר מדהים נמצא ב'שפת-אמת' על פרשתנו [תרל"א]. לדעת ה'שפת-אמת', יש כאן טעם עמוק מאוד. הקב"ה גאל אותם ממצרים בבת-אחת, ללא הכנה מוקדמת וללא הדרגתיות. גאולה כזו, סכנה יש בה שלא תחזיק מעמד הרבה זמן, משום שנכפתה עליהם בלי שהיתה להם שהות לקחת אחריות על התהליך הזה. רק כאשר עם-ישראל יעשה את הצעדים לשחרור מתוך עצמו וכאשר ילחם על העצמאות שלו, אזי ישנו סיכוי שהרצון לעצמאות יחדור עמוק ויישאר גם בזמנים קשים, כאשר יצטרכו להילחם כדי לא להישאר משועבדים וכפופי קומה. ולכן, כדי להכינם למצב של 'הסתר פנים' לימים שבהם לא יהיה ברור לאן זה מוביל, צריך לבצע את השחרור מתוך רצון אישי שלהם ולא גאולה מתוך כפיה.

 

נביא את לשונו הזהב של ה'שפת-אמת' – "יש לבאר טעם העניין, שיציאת מצרים היה נס שלא בהדרגה (=בלי שלבים בלי מדרגות) והיא (מועילה) לשעה, ורצה ה' יתברך שישאר גאולה זו בעצמות ישראל (=מתוך עצמיות של ישראל). וכן רצון ה' יתברך תמיד מכל איש ישראל…שאין לך אדם שאין לו שעה. ואז  צריך לקבוע בלבו…שידע להתנהג גם בעת הסתר ולכך צווה שיחזרו ויעלו מעצמותם (=מתוך רצון עצמי שלהם)". יש לציין, שדברי ה'שפת-אמת' אלה היו חביבים מאוד על מו"ר ראש הישיבה בכרם ביבנה הגאון הרב גולדוויכט זצ"ל שעשה מדברים אלה מטעמים [ראה ספרו "אסופת מערכות" שמות עמ' ר"ח עד סוף המאמר].

אין הדברים כל כך פשוטים לדרוש מציבור של עבדים, שזיכרון עריצות משעבדיהם עדיין טרי במוחם, לחזור מול אלו שרדו בהם ועינו אותם. אין ספק, שמהלך זה היה בו יצירת עוצמה של עצמיות ורצון אישי להתנתק מן המצרים גם במחיר התעמתות מולם.

ואכן, התורה מגלה לנו, שלמרות הקושי העצום לבצע את המהלך הזה של חזרה מול משעבדיהם, עם ישראל עשה זאת "וַיַּֽעֲשׂוּ־כֵֽן", ואומר מדרש 'שכל-טוב' שברגעים קשים אלו שלטו במצב והבינו שאין להם ברירה וכדי לא ליצור פאניקה אצל הילדים והנשים, לא ביטאו את תחושתם האמיתית אלא הסבירו שיש לבצע את מה שמשה אומר להם לעשות ללא עוררין.

אמנם, רואים שהיה בהם כעס קצת על משה, שכינו אותו 'בן עמרם' ולא הזכירו אותו בשמו וזה לשון המדרש "ויעשו כן. להודיע חכמתן של ישראל, שלא אמרו האיך אנו חוזרין לאחורינו שלא לימס לבב טף ונשים שעמם, אמרו רוצין ולא רוצין – אין לנו אלא דברי בן עמרם". מעניין שרש"י השמיט את חכמתם של הגברים לא לספר לטף והנשים וראה בעצם ההסכמה שלהם שבח, גם אם כן סיפרו לנשותיהם וזה לשון רש"י "להגיד שבחן, ששמעו לקול משה ולא אמרו היאך נתקרב אל רודפינו, אנו צריכים לברוח, אלא אמרו אין לנו אלא דברי בן עמרם".

הגדיל לעשות ה'שפת-אמת' ושאל על המשך הפסוקים, המתארים את המפגש המפחיד בין העבדים לבין המצרים וקול צעקתם נשמע עד שמי מרום –  "וַיִּרְדְּפ֨וּ מִצְרַ֜יִם אַחֲרֵיהֶ֗ם וַיַּשִּׂ֤יגוּ אוֹתָם֙ חֹנִ֣ים עַל־הַיָּ֔ם כָּל־סוּס֙ רֶ֣כֶב פַּרְעֹ֔ה וּפָרָשָׁ֖יו וְחֵיל֑וֹ עַל־פִּי֙ הַֽחִירֹ֔ת לִפְנֵ֖י בַּ֥עַל צְפֹֽן וּפַרְעֹ֖ה הִקְרִ֑יב וַיִּשְׂאוּ֩ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֨ל אֶת־עֵינֵיהֶ֜ם וְהִנֵּ֥ה מִצְרַ֣יִם׀ נֹסֵ֣עַ אַחֲרֵיהֶ֗ם וַיִּֽירְאוּ֙ מְאֹ֔ד וַיִּצְעֲק֥וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל אֶל־יְקֹוָֽק".

לכאורה, מה מקום יש לצעקות, הרי עם ישראל ראה את כל הנסים שנעשו להם וכיצד הקב"ה היכה את מצרים, אז מדוע לפחוד ולצעוק? – "ולכאורה, מאחר שראו נפלאותיו שאין להם שיעור, למה יראו?" – ועונה ה'שפת-אמת', שעם ישראל הבין עתה, שאינו יכול עוד לצפות שתמיד יהיו להם נסים והגיע השעה להילחם ולעמוד על נפשם ומזה יראו מאוד – "אך כי ידעו שעתה צריכין לגבור מעצמם".

נמצאנו למדים, שהמהלך האלוקי נעשה, כדי לבסס ולהטמיע בהם את רעיון החופש ושתהיה לו אחיזה בעם לתקופות מאוחרות, כאשר עלולים להיות מצבים של 'הסתר פנים'  וזה ניתן להשיג רק כאשר לוקחים אחריות על עצמם ופועלים מתוך רצון אישי ולא כמקבלי מתנה שאינם יודעים להעריך כראוי את ערכה.

גם בימינו, כאשר אויבים קמים עלינו לכלותינו מבית ומחוץ, עלינו לזכור שברגע היותנו לעם, למדנו בצורך לעמוד באומץ מול האיומים ולא להנמיך קומה בחוסר אמונה, אלא "ויאמינו בה' ובמשה עבדו" ובע"ה יקוים בנו "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות" – במהרה בימינו, אמן.

שבת שלום לכל בית הישיבה!